2013. augusztus 22., csütörtök

Kóbor túra avagy Nivegy völgyi borangolás

KÓBOR túra avagy Nivegy völgyi borangolás

Az utóbbi időkben roppant sok helyen hallhatjuk, milyen fontos is az összefogás, az élet minden területén.
Nincs ez másként a borok borászok világában sem.
Láthattunk már hasonlót Badacsonyban a Badacsonyi kör, a Balaton felvidéken a VSOP. Szekszárdon a
kadarka túra.
Ezeket ötvözte össze Két fiatal borász Varga András- /Lídia Borház/ és Dobosi Győző-  /Dobosi Pince/
Majd az ő  kezdeményezésük mellé állt Kiss Csaba-Cse-Ki Pince, Molnár László- Molnár Családi Pince.
 Ez a túra is hasonlóról szól, pincelátogatással, kóstolóval és vacsorával egybefűzve. De kezdjük csak az elejéről.
Gyülekezünk..

Július 26. án . került megrendezésre a legelső túra egyben a bemutatása is a sajtónak, borértőknek s néhány "bátor" vállalkozó "civilnek".
Szentantalfán gyülekeztünk, a Zsóka fogadó árnyat adó teraszán, mely most a sajtótájékoztató, s majdani vacsoránk helyszíne is. Igen meleg hőmérséklet fogadott minket, de hamar előkerült néhány deres olaszrizlinges palack, melynek tartalmával és egy kis szódával felfrissíthettük magunkat.
Varga Zoltán
Varga András, Dobosi Győző, Varga Zoltán
Kiss Csaba,  Demeter Ágnes
17 órakor  Varga Zoltán a Füred-csopaki borvidék hegyközség elnökének megnyitója hivatalosan is elindítja a Kóbor túrát. Rövid beszédében elmondta, a rendezvény nem titkolt célja a borvidék s ezen belül a Nivegy -völgy csodás környezetét, borászait, gasztronómiáját megismertessék és megszerettessék a nagyközönséggel. Mindezt könnyebben megtehetik összefogásban, ahol az idősebb termelők  mellett a fiatal generáció is megmutathatja merre is indulna el.
A fiatalok képviseletében Dobosi Győző szólalt meg, aki szintén hangsúlyozta az összefogás fontosságát, az itteni termelők minél szélesebb körben történő megismertetését, minél több helyen megmutathassák magukat és boraikat. Ha valaki e csodás környezetben a pincékben szeretne ismerkedni velük, ezen a túrán megteheti, hisz nem csak egy alkalommal, terv szerint minden pénteken indulna egy ilyen borkóstolás, végigjárva a négy pincét, s egy finom vacsorával lezárni az estét.
 Közben az asztalra került a borvidéken legismertebb legtöbbet termelt bor az olaszrizling, mind a négy pincétől, mely ott helyben lett "házasítva" s ezzel koccintottunk a sikeres folytatásra.
Készül az olaszrizling házasítás KóBor  módra.

Tehát hivatalosan elindult az első! Buszba szálltunk, s cél az első pince Zánkán Lídia Borház.
Rövid utazás után érkeztünk a borházhoz, ahol árnyas fák alatt vár minket Varga András hűs palack borokkal.
 Töltés közben mesél a pincéről, /miért is Lídia/ méretekről tervekről. Nem először jártam már itt, / korábbi bejegyzésben többet is olvashat/ de mindig jó érzés itt kóstolni.
A "kétküvé" vel kezdtük a sort mely '11 és '12 évjárat házasításának eredménye, csöppet izmos alkohollal, telt és testes.
Varga András és a kőkos
Dörgicsei Muskotállyal folytattuk, könnyű illatos 7 gr. maradék cukorral, behízelgős.
A jó házigazda nem fogy ki a szóból, válaszol kérdéseinkre, 96-ban kezdődött a a pince jelenlegi működése, András ebbe csatlakozott be szőlész végzettségű Csaba mellé, mint borász és marketinges. Ő reszortja a forgalmazás is.
Végére egy tihanyi Kékfrankos rozé...gyöngyöző bort kaptunk s pohárral kézben néhányan körbejártuk a birtokot.
 De sok időnk nem maradt, már is a forró buszba szálltunk s indultunk a második pincéhez.
Szentantalfa, Haraszt-hegy,  Dobosi pince.
A kapun befordulva kellemes kóstolóteremben terített asztallal vártak minket, a poharak mellett  medvehagymás pogácsa gőzölög, melyet a család hölgytagjai készítettek a kóstolóra.
Már ezért megérte eljönni!!
Dobosi Dániel
 A családi borászat vezetője Dobosi Dániel kalauzol minket a gazdaságuk és boraik között.
A fiúk töltenek nekünk az első borból, 2012-es Olaszrizlingből, egy reduktív remek könnyű akár fröccsnek is jó rizling / ki is próbáltuk/.
A családi borászat 2002 óta tért átt a BIO gazdálkodásra, indulásnál a terület kisebbik részén, majd az ökogazdálkodás  sikeres bevezetése után a teljes ültetvényre kiterjesztették eme termelési módot.
Ez a szőlőknél és gyümölcsöknél is történik.
2012-es reduktív Chardonnay a következő a poharunkban, zöldfűszeres, könnyed még is elegáns bor enyhe déli gyümölcsös jelleggel.
 Meglepődünk mikor elhangzik, hogy a család már 1721 óta gazdálkodik ezen a területen!! Most 20 Ha. szőlő adja a bornak valót.  Kiderül, hogy a völgyben innen kerülnek ki a legsavasabb borok (!), szerencsére ez most nem érzékelhető!
A következőn sem nagyon, Kéknyelű 2011. Köves, meszes talajról, kicsit ott van az illatban is, a szép kéknyelű, markáns ízvilággal, csepp fanyar lecsengéssel.
A családban roppant fontos, hogy a tudás tovább öröklődjön apáról-fiúra szálljon.
A fiatalságnak, köztük Győzőnek sincs könnyű dolga, hisz a családfő egy igazi polihisztor, így van mit megtanulniuk. De ahogy megfigyeltük a "mag" remek "táptalajba" került.
Végére egy vörös házasítás érkezik szintén 2 évjárat /11-12/ hordós érlelésű Cabernet sauvignon és merlot érett külön hordóban a házasításig. Sok gyümölccsel könnyű vörös, még ily meleg napon is fogyasztható.

Hallgattuk volna még, de vártak már a következő pincében minket.. Busz... meleg, következő hegy.
A helység még mindíg Szentantalfa, Szt. Balázs-hegy, Mocsár dűlő Cse-ki pince.
Hangulatos kis présház előterében kialakított kóstoló helységben fogadott minket, Kiss Csaba borász.
 Ő képviseli a két család pincészetét, amit 1998-ban alapítottak, a Cseh és a Kiss család.
Kiss Csaba

A pince elöl remek kilátás a Balatonra, felettünk néhány 10 méterre bújik meg a lombok között a Szt. Balázs templom romja.
Szt. Balázs templomrom
Nézelődésünket, Csaba egy palack Rajnai Rizlinggel szakítja meg, mely ászok hordóban érett, könnyű, fehér az olajos magvak ízével és illatával.
 Rokon szőlővel folytatjuk 2012 késői Olasz, száraz, sajnos még nem élvezhettük teljes mivoltában, egy hete van csak palackban, kissé fésületlen még, de már most is van benne sárgabarack, s olajok is. Az ízben is érett barackosság fedezhető fel.
Még egy késői Olaszrizlingett kapunk az előző évből, /11/ a Csicsón  termett. Jó savak, ebben is ott a barack, illata kicsit zavaró bontáskor, de szellőzik.
A Család már több generáció óta termel itt szőlőt, most már 15 Ha. ról szüretelnek, de folyamatos a telepítés, mostani tételek között készül folyó bortól az egyedi címkés borokig sok minden. Mint például a záró bor, mely tényleg "egyedi" : Barik Lájt!!!!  Így leírva!!

Egyébként, egy Merlot-ot takar a név hordóban érett, még fésületlen, fűszer fedezhető fel az illatban,  nem teljesen érett meggyel az ízében. Fiatal, Érjen még a palackban!!
 Most viszont változtatunk, a busz szinte üresen indul a hegy gerince felé, mi pedig gyalog gondoljuk megtenni a következő pár 100 lépést, igaz a hegyen felfelé!
Felfelé haladva, egyre csodásabb kilátás bontakozik ki mögöttünk, a völgyre, Balatonnal és a párába burkolózó túlsó partra.
 Előttünk a Balázs-hegy majd legtetején, Molnár Pince, teraszán vár minket Molnár László, a túra korelnöke.
 Miután kicsodálkoztunk magunkat, figyelmünk a kitöltött borok felé fordulhat, 2012 Rajnai Rizlinggel kezdjük a kóstolót itt, ázott lekaszált fű illatával indul, majd egy könnyed olajos borban folytatódik.
A család 1970-es években kezdte a termelést, mindent saját kezűleg építettek, például a pincét, két romos pincéből teremtették újjá.
Molnár László

Innen kapjuk a Katalin Cuveé-t. Zengő és Tramini házasítása, muskotályos és virágos illattal indít, virágos, itt is muskotály, kicsit érezhető a tramini savassága is.
A mostani terület, már 10 Ha. 7 fajta terem, de még vásárolnak is szőlőt a meglévők mellé.
2009 es késői Rajnai rizling viszont saját termés, mely november 21. én került a pincébe, félszáraz, töppedt szőlős illat, kicsit talán szamorodnis is. Az ízében is, ezen jelleggel.
Nehezen szakadtunk el a festői kilátástól, de várt minket újra a  Fogadó, benne Demeter Ágnes a vezetője.
 Visszatértünk a kiinduló pontunkra, hűs szóda és rizling fogad. Hely keresés, rövidesen érkezik egy remek vargányás borjúpaprikás galuskával és káposzta salátával.
Tökéletes lezárása az estnek, elbeszélgettünk még egy keveset a borászokkal, Ágnessel, de hamar távoznunk kellet, mivel ránk még vonatozás várt a házunkig, s tudjuk, a "vonat nem vár".
 Így egy remekbe szabott Zánka-Füred Rallye-n vettünk részt visszafelé, Varga Zoltán  vezetésével.
Jelentem a vonatot elértük! :-)

Nagyon remélem, hogy ez a kezdeményezés is olyan sikeres lesz mint az Iván völgyi túra, hogy minél többen megismerhessék kis hazánk festői tájait, a Balaton felvidék remek ízeit, borait és azokat az embereket, akik ilyen és ehhez hasonló élményekben részesíthetnek bennünket.

Megmutassák az ő általuk létrehozott szépségeket, ízeket. Mi, és akik ellátogatnak hozzájuk megtapasztalhassák a felénk és feléjük mutatott szeretetet, azt a fajta hamisítatlan és jó értelemben vett vidéki szíveslátást, ami a nagyváros rohanó, szmogos, érzéketlen világában kihalófélben van.
Csak így tovább!

Bátran ajánlom a KÓBOR túrát mindenkinek!!!

www. kobortura.hu

Még több kép a túráról: facebook / csakazízéért

SZS.

1. Sajnálom, hogy nem voltam ott veletek! Nagyon jól ismerem a kedves Dobosi családot.